Afstudeerwerk - Inspiratie
Mijn afstudeerwerk heeft een
periode van vier maanden in beslag genomen. Gedurende deze periode heb ik
een serie van vijf autonome beelden gemaakt rond het thema schaal,
waarbij ik me heb laten inspireren door klassieke oosterse motieven met
betrekking tot vormgeving en architectuur. Denk hierbij bijvoorbeeld eens
aan Indiase paleizen, koepelgewelven, Islamitische moskeeën en sierlijke
ornamenten. Objecten die de karakteristiek van een cultuur uitdragen,
uitstralen. Ambachtelijke
objecten met een hoge mate van vakmanschap en kwaliteit uit streken waar conceptuele kunst als een contradictio
in terminis wordt
opgevat.
Deze Ambachtelijke
werkwijze heb ik in mijn werk laten reflecteren door mijn schalen op te
bouwen uit kleine deeltjes, soms identiek, soms eenvormig maar verschillend van grootte. De techniek
van het stapelen en samenvoegen van de deeltjes kan gemakkelijk geassocieerd
worden met de metselaar en zijn bakstenen, maar in tegenstelling tot deze
vakman die routinematig te werk kan gaan is bij de opbouw van mijn schalen
veel concentratie vereist: als schepper dien ik continue open te staan voor
de vorm die zich onder mijn handen ontwikkelt en direct bij te sturen in het
proces wanneer dit nodig is.
De bouwstenen die ik gebruikt heb, zijn van klei vervaardigd echter
zonder de plastische
eigenschappen van het materiaal overdreven te exploiteren. De bouwstenen
zijn relatief eenvoudig gehouden zodat hun afzonderlijke vorm niet te veel
interfereert met het beeld dat door het geheel gevormd wordt. Driehoeken,
ruiten en piramidale structuren, al dan niet voorzien van een bescheiden textuur, passend
bij het land dat mij voor de betreffende schaal inspireerde.
Het fascineert mij dat uit kleine, losse deeltjes een beeld
gecreëerd wordt vergelijkbaar met mozaïeken.In kerken en
kathedralen uit de byzantijnse tijd, worden mozaïeken veelvuldig toegepast en hier is te
zien hoe de kleine steentjes en stukjes glas als een stroom de contouren van
het interieur volgen, een schitterende film vormend tot in alle hoeken om zo
het gebouw van haar aansprekende patroon te voorzien. In mijn werk wil ik
het mozaïek
ontdoen van zijn opppervlakkigheid, verheffen in de derde dimensie door het
toe te passen als constructietechniek, als bouwmateriaal.
Mijn inspiratie voor de buitenlandse vormen vond ook zijn weerslag in de
inhoudelijke verantwoording van mijn werk. De landen die mij inspireerden
waren onder andere India en Marokko. Deze culturen met hun schitterende
architectuur houden er vaak een erg traditionele schaalvorm op na, die het
vooral moet hebben van zijn decoratie en er niet zozeer uitspringt qua vorm.
Daarom wilde ik een serie schaalvormen ontwerpen, geïnspireerd door
afzonderlijke landen waarin de typische, sterke en aansprekende onderdelen
van hun cultuur wel zichtbaar zijn. Hierdoor heb in een meer
algemene zin naar een land of cultuur gekeken dan naar specifieke
architecten of vormgevers. Op deze manier heb ik geprobeerd in mijn werk het
gevoel wat deze landen bij mij opriepen te verbeelden; in het bijzonder mijn
bewondering voor druk bewerkte en sierlijk vormgegeven architectonische
elementen uit landen als India en Marokko.
Ik ervaar het als een uitdaging om met de
beperkte mogelijkheden van relatief eenvoudige elementaire deeltjes door
herhaling, stapeling en rangschikking een beeld te vormen. Hierbij word ik
geinspireerd door kunstenaars als Gormley, McCollum, Mach, Stockmans, Miraldo en
Goldsworthy en ook door de architectuur van diverse volkeren.
Marion Arts
maart 1999
|
|