Raku - Intoductie
Door veel te experimenteren heb ik me de techniek eigen gemaakt. Om de
glazuren te leren kennen heb ik eerst honderden identieke kommetjes gevormd.
Dit was nodig omdat het glazuur op elke vorm weer anders reageert. Neem je
namelijk een vierkante vorm, dan craqueleert het glazuur weer anders dan op
een ronde vorm. Na het glazurenonderzoek ben ik me gaan verdiepen in de
kleisoorten. Raku wordt oorspronkelijk gedaan met chamotteklei. Zelf ben ik
erin geslaagd om te raku-stoken met gietklei. Dit houdt wel in dat de kans
op breuk groter is omdat de scherf veel dichter is. Ik vind de glazuren op
gegoten werk nog beter uitkomen doordat je een contrast krijgt tussen het
gladde oppervlak van het werk en het grillige glazuur. Omdat gegoten werk
een beetje doet denken aan de massaproductie, ben ik nu bezig met unieke
vormen.
Deze ballen (links boven) zijn gemaakt van gietklei. Ter decoratie heb ik
ze voorzien van een basisglazuur waaraan ik zilveracetaat heb toegevoegd.
Omdat dit een edelmetaal is,verschijnt er gemakkelijk een zilverkleurige
glans.
Dit kommetje (rechts boven) is van gietklei gemaakt en vervolgens
geglazuurd met een recept op basis van 20 gram nepheline syenite en 80 gram
fritte 1510. Hier heb ik 1 gram zwarte koperoxide en 0.25 gram kobaltoxide
toegevoegd. Aan de kant waar zich een rode vlek bevind, heeft het werk in
het zaagsel gelegen. Dit gedeelte is gereduceerd.
Dit opgebouwde schaaltje (links onder) is na de biscuitstook gedecoreerd
met een koperoxideglazuur. Nadat ik het glazuur als klodder op het werk heb
aangebracht, heb ik het kommetje rondgedraaid zodat er een grillige
belijning ontstond. Op de zwarte plaatsen heeft geen glazuur gezeten en is
het werk met wat was opgepoetst.
Deze schaaltjes (rechts onder) zijn voorzien van een wit glazuur. Ze zijn
een willekeurig gedeelte in het glazuur gedompeld. Na droging zijn ze
omgekeerd en een stukje in een kobaltglazuur gedompelt. De zwarte ring is
bewerkt met was.
Bij deze detailfoto's (onder) zie je duidelijk het
craquelé-effect. Ik heb lang gewacht met het plaatsen van het werk in
de reduceerton. hierna heb ik een beetje zaagsel toegevoegd en is het werk
mooi zwart ingerookt. De detailfoto rechtsonder laat zien wat er gebeurt
wanneer het glazuur van de scherf afloopt. Toch een mooi effect.
Meer afbeeldingen:
|